برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چرا زبان برنامه نویسی R را یاد بگیریم؟

از سال 1993 که زبان برنامه­ نویسی R برای نخستین بار معرفی شد تا اکنون که (در زمان انتشار این مطلب) نسخه 4.3.0 آن ارائه شده است، تعداد کاربران و البته کاربردهای این زبان به طور مستمر افزایش پیدا کرده است. اما چرا چنین اتفاقی افتاده و زبان R برای خودش جایگاه قابل توجهی دست و پا کرده؟ اگر از قبل با R آشنایی ندارید، مقدمه­ای کوتاه برای معرفی آن، خالی از لطف نیست. R یک زبان تحلیل آماری است، یعنی برخلاف زبان­ های همه منظوره­ ای مانند ++C، جاوا و پایتون، با استفاده از R نمی­ توان هر کاری انجام داد. ولی این اصلا به معنی ضعف R نیست و در زمینه های تخصصی خودش، R مجموعه­ ای از ابزارهای قدرتمند را در اختیار برنامه­ نویسان قرار می­دهد. در واقع، R به عنوان یک زبان خاص-منظوره (که البته این روزها دیگر کاربردهای آن منحصر به چند مورد محدود نمی­ شود)، از طریق کتابخانه­ ها و پکیج­ های مختلف که به­ صورت رایگان در دسترس هستند، مجموعه گسترده­ ای از قابلیت­ ها، از جمله داده­ کاوی، تحلیل­ های پیشرفته آماری، پیاده­ سازی و طراحی الگوریتم­ های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، تحلیل داده­ های علوم زیستی و زمین شناسی، بازنمایی بصری داده­ ها و طراحی داشبوردهای گرافیکی تحلیل داده و موارد پرشمار دیگری را ارائه می­کند.

اگر بخواهیم چند مورد از ویژگی­ های مهم این زبان را فهرست کنیم، سادگی یادگیری، رایگان بودن، جامعه کاربری گسترده و منابع آموزشی متعدد، امکان ارتباط با سایر زبان­ های برنامه­ نویسی، کاربردهای متنوع و ارائه تقریبا مستمر پکیج­ های مختلف برای پشتیبانی از آن کاربردها (توسط توسعه دهندگانی از سراسر جهان با توجه به ویژگی open-source بودن R) را می توان نام برد.

همین تنوع کاربردها و قابلیت­ های فراوان باعث شده است که برطبق آمار موسسه معتبر IEEE، زبان R یکی از محبوبترین زبان­ های برنامه­ نویسی جهان باشد.

D:\+ 1402\R Project\CH-1\1-1\ranking.jpg
رتبه بندی زبان های برنامه نویسی توسط IEEE

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت­ های بزرگ و شناخته شده فعال در حوزه فناوری اطلاعات (و البته زمینه­ های کاری دیگر)، به منظور تحلیل داده­ هایشان، از زبان R استفاده می­کنند.

D:\+ 1402\R Project\CH-1\1-1\List-of-Companies-that-use-R-for-Analytics.png
برخی از شرکتهای مهمی که از زبان R برای تحلیل داده استفاده می کنند

با این توصیفات، اگر به تحلیل داده علاقه­ مند هستید یا برای خودتان برنامه­ ریزی کرده­ اید که شغلی در حوزه علم داده پیدا کنید یا برای انجام تحلیل­ های آماری پژوهش­ های علمی و پایان­ نامه­ و پروژه­ هایتان نیاز به ابزاری ساده و انعطاف­ پذیر دارید، و از همه مهمتر، تجربه چندانی در برنامه نویسی ندارید (اگر تجربه کار با زبان های دیگر را دارید، شما چند قدم جلوتر خواهید بود!)، R زبانی است که باید هرچه زودتر یادگیری آن را آغاز کنید!

هدف ما در آر- آکادمی این است که آموزش R را از پایه، به صورت اصولی و توسط مدرسان با سابقه در اختیار علاقه ­مندان قرار بدهیم و آن­ ها را با قابلیت­ های چشمگیر این زبان آشنا کنیم. پیشنهاد می­کنیم در این مسیر همراه ما باشید چرا که شگفتانه­ های متعددی برای شما خواهیم داشت و با یاری خداوند، تا تبدیل شدن به یک متخصص زبان R، شما را تنها نخواهیم گذاشت.