برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

محاسبات آماری در R : مقدمه

در اصل، R به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای محاسبات آماری توسعه یافته و چندان در از انتظار نیست که قابلیت های زیادی برای چنین محاسبات و تحلیل هایی در آن گنجانده شده باشد. در واقع، زبان R نسبت به سایر برنامه های تحلیل آماری انعطاف پذیری بیشتری از خودش نشان می دهد و علاوه بر ارائه پکیج های متنوع برای انجام هرگونه محاسبه آماری، این امکان را به برنامه نویسان می دهد که از طریق توسعه برنامه های اختصاصی و سفارشی موردنظر خودشان، با هرگونه نیازمندی ویژه در پروژه ها و سناریوهای مختلف روبه رو شوند.

از سوی دیگر، علم آمار را می توان پدر یادگیری ماشین و داده کاوی نوین دانست. در سال های دورتر که هنوز مفاهیم تحلیلی پیشرفته مطرح نشده بودند، مسئولیت تحلیل داده ها به عهده متخصصان علم آمار بود و حتی پس از گذشت سال ها، همچنان از اهمیت این علم کم نشده است.

شاید این سوال پیش بیاید که با وجود الگوریتم های متعدد یادگیری ماشین و روش های موثر داده کاوی دیگر چه نیازی به یادگیری و استفاده از اصول آماری است. این پرسش را از دو جنبه می توان پاسخ داد. نخست اینکه یادگیری مفاهیم آماری راه را برای درک بهتر و کاملتر مسائل پیچیده تر داده کاوی و یادگیری ماشین هموار می کند و همچنین این امکان را فراهم می کند که در مسیر ابداعات جدید در این حوزه ها گام برداشت. از سوی دیگر، داده کاوی ماهیتا برای مواردی کاربرد دارد که با حجم بسیار زیادی از داده ها روبه رو هستیم ولی روش های آماری برای مواردی که حتی با ده ها رکورد داده ای مواجه هستیم هم به خوبی پاسخگو هستند و علاوه بر این به منابع و توان محاسباتی زیادی هم احتیاج ندارند ( و تقریبا بر روی هر سیستم رایانه ای متوسطی قابل اجرا هستند).

براین اساس، در فصل جدید آموزش های آر-آکادمی به مباحث تحلیل آماری در R می پردازیم. توجه به این نکته ضروری است که پیش فرض ما این است که مخاطبان با اصول اولیه آماری آشنایی دارند و از ورود به جزئیات چنین مباحثی خودداری می کنیم چرا که خارج از محدوده فعالیت آر-آکادمی است. با اینحال، از کنار این مسائل به سادگی هم نخواهیم گذشت و اشاره ای کلی به هر مفهوم خواهیم داشت. علاوه بر این و به عنوان یک خبر خوش برای مخاطبان، مطالب آموزشی به گونه ای طراحی شده اند که محدوده وسیعی از آموزش ها را به صورت کاربردی پوشش دهند، از جمله کار با دیتاست ها و گرافیک در R. همچنین، دستورات و نکات متعدد برنامه نویسی که پیشتر به آن ها پرداخته نشده و به صورت عمومی در دوره های مقدماتی به آن ها اشاره نمی شود، در طی پیشرفت دوره و اعمال روش ها، معرفی شده و مورد بررسی قرار می گیرند.

با ما در این مسیر جذاب همراه باشید.